Myvi menandakan permulaan generasi kenderaan Perodua yg baru seperti mana Proton dgn Gen2nya. Myvi bersaing dlm pasaran kenderaan kompak berenjin di antara 1.0 hingga 1.6 liter yg berharga di antara RM40k sehingga lebih daripada RM100k. Pasaran di bawah RM70k merupakan pasaran terbesar bagi peserta industri automotif dgn model2 kompak seperti Kia Picanto, Inokom Atos Prima dan model nasional seperti pelbagai model Perodua yg bermula dgn huruf 'K' dan pelbagai model Proton. Pesaing juga akan bertambah dgn kehadiran Proton TRM dan Naza sebelum akhir 2005.
Myvi memberi peluang kpd pemilik kereta Perodua sebelum ini menggantikan model lama mereka dgn model yg lebih besar, lebih berkuasa, dan lebih berkualiti. Myvi juga secara tidak langsung memberi pilihan kpd pemilik Proton Saga dan Wira membuat pilihan utk menggantikan kereta mereka kepada model yg lebih kompak, lebih selesa, dan lebih berkualiti.
Melawat bilik pameran Perodua sudah menjadi satu kemestian utk menatap dan menyentuh Myvi. Pada pandangan aku, kualiti yg diusahakan oleh Perodua buat model Myvi mmg berada di satu tahap yg lebih baik. Bolehlah dikatakan bahawa Perodua Myvi menjadi satu tanda aras yg baru dari segi kualiti pengeluar kereta nasional. Apa yg didakwa oleh Perodua, iaitu 0.2 defect bagi setiap Myvi yg dikeluarkan boleh dipercayai. Sebagai perbandingan, model Perodua sebelum ini mencapai di antara 2.0 hingga 2.5 defect bagi setiap kereta yg dikeluarkan.
Walau bagaimana pun, kualiti Myvi bukanlah berada di tahap kesempurnaan. Masih ada masalah2 kecil yg boleh dilihat bagi mereka yg cerewet dan terasa ingin menyentuh dan menyiasat kesemuanya. Apa yg aku dapati pun hanyalah perkara2 kecil yg mungkin tidak menjadi masalah utk memastikan ianya lebih baik. Kualiti plastik yg berwarna kebanyakannya mempunyai permukaan tekstur yg baik walaupun terasa keras. Cuma plastik konsol tengah sahaja yg berpermukaan licin yg memungkinkan ia terasa murah. Harus diingat Myvi dijual dgn harga di antara RM40k sehingga RM51k, jadi kualiti pun seharusnya berada di tahap harga tersebut. Selain itu, aku menyedari terdapat bahagian plastik yg tidak dipasang dgn baik seperti pada bahagian tepi kerusi pemandu. Secara luaran, aku tak dapat kesan apa2, manakala membuka dan menutup pintu memberi bunyi yg membuatkan org yakin ia ada kualiti.
Lain2 tak dapat aku komen sangat. Rekabentuknya menarik. Aku mengambil masa juga utk menghayati rekabentuk hadapan Myvi setelah mendapat gambarnya dari Internet sebelum ini. Aku memang mencadangkan sesiapa sahaja utk pergi melihatnya sendiri. Nak beli atau tidak, itu cerita lain. Aku juga memang menyokong pembeli agar membeli model yg ada ABS dan beg udara, tak kisahlah pilihan anda gear manual atau auto. Fikirkan juga keselamatan diri dan penumpang.
Jika mahu maklumat lanjut, layarilah laman web Perodua dan Motortrader sementara menunggu majalah bulan Jun memaparkan Myvi. Kalau laporan pandu uji, mungkin kena tunggu majalah bulan Julai. Kalau mahu melihat maklumbalas org ramai, layarilah forum Autoworld dan Motortrader.
TRM bila lagi?
Iklan menarik pembeli utk menempah TRM sudah pun disiarkan di akhbar. Ia memaparkan rekabentuk TRM sedikit demi sedikit. Buat masa ini, pintu dan sedikit bahagian belakangnya sudah dipertontonkan. Iklan tersebut juga menyatakan bahawa sesiapa yg membayar deposit utk kereta yg satu lagi akan menyesal. Iklan ini telah banyak mendapat maklumbalas negatif di Internet. Ramai menyatakan kata2 dlm iklan tersebut ditujukan kpd Perodua Myvi yg menjadi pesaing utama kpd TRM. Seperti biasa, ramai sangsi akan keupayaan Proton menandingi kualiti yg ditunjukkan oleh Myvi yg telah mereka tatap dan sentuh. Pendapat aku senang saja. Myvi dan TRM menandakan persaingan secara terus Perodua dan Proton. Oleh itu, adalah penting jika kedua2 pengeluar ini berjaya menandingi masing2. Untungnya, kereta yg lebih baik dan lebih berkualiti demi menarik minat pembeli. Cuba fikirkan. Kalau TRM tidak dpt menyaingi kualti yg ditunjukkan oleh Myvi, kereta mana yg org akan beli?
Kenapa kualiti?
Mudah saja jawapannya. Pemilik kereta mahukan kereta yg berkualiti kerana mereka tidak mahu kereta mereka ditimpa masalah dan menyebabkan mereka terpaksa menyelesaikannya di pusat servis berkali2. Rugi masa dan rugi duit, bukan saja kepada pemilik kereta malah kepada pengeluar kereta itu sendiri. Berapa banyak belanja hanya utk membaiki kerosakan tersebut semasa waranti? Kereta ni kita bukannya murah dan nak pakai pun dlm jangka masa yg lama. Jika pelanggan berpuas hati, mereka akan membeli dari pengeluar yg sama. Ingatlah wahai Proton, Perodua dll.
Saturday, May 28, 2005
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment