Sunday, December 24, 2006

Apa aku amati semasa praktikal 1

Aku akan memulakan siri "Apa aku amati semasa praktikal" sebagai pencerita pengalaman sepanjang latihan praktikalku selama 6 bulan. Lagi 1 semester menanti sebelum aku menamatkan pengajianku.

Latihan praktikal aku menggunakan formula pengiraan markah yg mudah untuk latihan praktikal. Lulus atau gagal. Tiada gred A, B atau C diberikan. Rakan praktikalku dari U utara tanahair akan diberi gred. Nampak untung pula siswa U aku. Semasa taklimat pun aku sudah diberi tahu, asalkan tak menimbulkan masalah di tempat latihan, aku akan lulus.

Bukannya aku tak menimpa masalah semasa latihan. Banyak masalah, tetapi masalah kerjalah. Itu lain cerita. Oh ya, cerita pertama aku bukannya tentang ini.

Begini ceritanya. Kalau latihan praktikal mestilah nak lulus. Kau dah kerja betul2, penat2, takkan nak ulang balik? Memang aku kerja nak lulus tetapi semasa kerja aku lebih kepada nak siapkan kerja. Bila siap kerja, dapat kerja lain. Kalau kerja dtg berderet2, selesaikan saja. Asalkan ada kerja dan dapat siapkan kerja.

Tak ramai yg kekal bekerja dlm firma audit ni. Antara sebabnya ialah kerja susah. Sebagai org baru, memang susah nak meningkatkan diri supaya sama taraf dgn juruaudit senior. Aku praktikal pun setakat taraf rendah saja. Taraf yg juruaudit senior dgn rela hati lepaskan kpd budak berhingus macam aku ni. Tapi bagi latihan la dulu. Kalau tak, nak lain, dpt lain la jawabnya.

Dari mula sampai akhir praktikal, aku tumpukan utk siapkan kerja aku. Akhirnya, aku tak dpt siapkan kerja aku pada hari terakhir latihan praktikal. Tak apa. Bagi saja kepada staf lain. Aku pun terpaksa menyambung hasil kerja staf baru yg hanya tahan beberapa bulan saja berbanding aku yg memang bekerja di situ selama 6 bulan.

No comments: