Friday, December 29, 2006

Apa aku amati semasa praktikal 2

Salah satu perkhidmatan percukaian yg baru ialah penyiasatan cukai (tax investigation). Perkhidmatan ini biasanya digunakan oleh mereka yg disiasat oleh LHDN. Perkhidmatan ini membolehkan mereka mengemukakan bukti untuk mengurangkan jumlah cukai taksiran yg dibuat hasil siasatan LHDN.

Kerja siasatan ni bukannya senang. Ada akaun yg perlu diaudit semula. Ada akaun yg perlu dibuat dari mula. Ada akaun yg dibuat sebelum ini tanpa bukti sahih. Ada ke patut firma sebelum ini menulis kepada LHDN amaun dalam akaun yg dibuat untuk kliennya hanyalah anggaran sahaja. Kalau buat akaun mestilah ada dokumen sokongan seperti invois, baucer bayaran, resit, slip bank dll. Tanpa dokumen sokongan macam mana nak buktikan kepada LHDN semasa siasatan? Ia satu kerja yg amat susah.

Jika LHDN menyiasat akaun yg bertahun2 lamanya, ada kemungkinan perlunya untuk akaun tersebut diaudit kembali. Bukan untuk 1 tahun tetapi 2, 3 tahun. Seperti biasa, perlunya dokumen sokongan. Segala pertanyaan LHDN perlu dijawab. Jika mahu merayu pengurangan atau tidak bersetuju dgn penemuan LHDN, perlu dokumen sokongan.

Kelebihan menawarkan perkhidmatan ini ialah caj perkhidmatannya yg sudah semestinya beribu-ribu. Cuma yg kurangnya ialah betapa susahnya kerja mencari bahan bukti. Seolah2 memeriksa akaun 100%. Kerja audit pun tak 100%. Nak buat macam mana kalau LHDN siasat 100%.

Kadang2, bukannya klien lari dari bayar cukai tetapi kurangnya pengetahuan dalam bidang akaun. Adalah penting untuk menjaga akaun anda dgn baik. Kalau bayar orang luar untuk buat akaun pun, pastikan buat betul2. Kalau buat stail curi tulang, nanti bila LHDN suka2 siasat, barulah terkial2 nak cari balik semua dokumen sokongan.

No comments: