Sunday, December 24, 2006

Pandu uji Naza 206 Bestari

Aku dpt memandu uji Naza 206 Bestari secara tidak sengaja semasa membeli belah sebuah kereta baru. Bukan kereta baru aku ya. Aku cuma pengikut je. Maka selepas memandu uji model berkenaan oleh bakal pembeli bertuah tersebut maka empunya diri meminta jurujual tersebut memberi aku Bestari untuk dipandu uji.

Oleh kerana ia hanya untuk suka2 maka jurujual itu tidaklah mengeluarkan kata2 manis utk memujuk aku membelinya. Maka aku pun memandu dgn suka hati macam aku punya kereta. Mestilah aku tak pandu macam aku punya kereta sebab setiap kereta lain rasa dan caranya. Kalau tak biasa, bawa elok2.

Tetapi dia dgn jujur menyatakan bahawa dia tidak mengesyorkan model ini kerana masalah alat ganti. Maklumlah model asalnya dari Perancis. Bukannya model Jepun, Korea Selatan, atau Malaysia. Secara rasmi pun, dia bukanlah jurujual Naza tetapi jenama lain.

Oh ya, pandu ujiku ringkas sahaja. Aku tidak sukakan transmisi automatiknya. Transmisinya seolah2 ada pemikirannya yg tersendiri dlm memilih gear yg sesuai. Ada kalanya ketika menekan minyak, meter rpm secara tiba2 turun sebelum naik kembali. Seolah2 gear ditukar tanpa disedari. Gear juga akan tidak akan ditukar ketika naik atau turun bukit bagi melicinkan pergerakan dan memberi engine braking ketika turun bukit.

Bestari dilengkapi transmisi automatik dgn ciri Tiptronic. Tiptronic lebih suka dikaitkan dgn Porsche yg dilengkapi transmisi berciri sedemikian tetapi tanpa pengalaman memandu Porsche, aku pun tak tahu adakah transmisi ini sebaik yg digunakan Porsche. Aku turut mencuba Tiptronic ini untuk menukar gear secara manual. Sekali lagi aku tidak sukakannya. Kena belajar memandu menggunakan ciri ini kerana kalau salah turun gear kereta akan bergegar.

Kalau aku mendapat peluang lebih lama utk memandu Bestari, aku akan ada lebih peluang utk mempelajari transmisi automatiknya. Pada harga sekitar RM68 ribu, Bestari menjadi kereta termurah bagi mereka yg ingin memandu kereta Eropah. Tetapi, sebagai kereta dalam kelas supermini, terdapat pelbagai pilihan, sama ada jenama tempatan atau luar negara. Kalau dilihat dari segi harga, Inokom Getz dgn beg udara dan ABS boleh dibeli sekitar RM58 ribu dan mempunyai kualiti yg baik dan enjin 1.4 liter seperti Bestari. Satu pilihan yg lebih bijak, bukan?

Kalau anda mahukan kereta Eropah tetapi tak mampu memiliki Bestari, mungkin anda boleh memikirkan utk membeli kereta berenjin dan transmisi Eropah. Sudah tentunya Proton Savvy. Tak lupa juga, Perodua Myvi yg masih dijual sehingga hampir 8 ribu unit sebulan. Dengar khabar, kemungkinan Myvi akan turut dilengkapi enjin 1.5 liter seperti Avanza terbaru. Oleh itu, Naza perlu memikirkan strategi terbaik utk mempopularkan lagi Bestari.

2 comments:

Anonymous said...

Naza bestari tu satu hal.. Naza sutera tu pun mcm2 masalah.... ada org komen, sejak start beli ada je problem..dia nak claim dr Naza sebijik kete,tp Naza kata takde polisi camtu...-shukri

acervirus said...

iaaa.... betul ke naza bestari to... minyak itamnye kene tukar setiap 10,000km?? biase nye...wane ape minyak itam yg dah ptt ditukar??